دلیل برای وجود حیات فرازمینی 

۲۰ دلیل برای وجود حیات فرازمینی (قسمت اول)

آیا فراتر از زمین زندگی وجود دارد؟ از زمانی که به خاطر می‌آوریم انسان به دنبال یافتن جوابی برای این سوال بوده است. شواهدی وجود دارند که امکان وجود نوعی از حیات را فراتر از مرزهای سیاره‌ آبی ما نشان می‌دهد.

سال پیش گروهی از دانشمندان انگلیسی سلولی را پیدا کردند که به وسیله‌ی یک بالون از فراز اتمسفر به زمین آمده بود، آن‌ها ادعا کردند که این سلول ممکن است از فضا به زمین آمده باشد. در حالی که نظریه پردازان تئوری فرازمینی‌ها این یافته را مدرکی قاطع بر ملاقات ما و فرازمینی‌ها می‌دانستند دانشمندان دست به کار شدند تا شواهدی دیگر را بررسی کنند. در این مقاله و قسمت دوم آن این شواهد را بیان خواهیم کرد. همراه زومیت باشید.

۱. فناوری‌های مدرن در دوران باستان

2

به تصویر بالا نگاه کنید، چه چیزی را به خاطر شما می‌آورد؟ این‌ها خطوط هیروگلیف هستند که مصریان باستان چندین هزار سال پیش آن را اختراع کرده‌اند، تصاویری شبیه به هلیکوپتر، زیر دریایی، قایق و هواپیمای جت. بسیاری معتقدند بیگانگان در زمان‌های گذشته از مصر باستان دیدن کرده‌اند و فناوری‌های پیشرفته‌ی خود را به آن‌ها نشان داده‌اند، یا شاید تاکنون همراه ما بوده‌اند، شاید فناوری امروز انسان از مکانی فراتر از زمین به ما رسیده باشد!

۲. نشانه‌هایی از آپولو ۱۱

10


سه روز به ماموریت آپولو ۱۱ مانده بود که خدمه‌ی سفینه گزارش رویت جسمی عجیب را در نزدیکی خود می‌دهند. آن‌ها ابتدا فکر می‌کنند این جسم قسمتی از موشک جدا شده‌ی SIV-B است اما از زمین خبر می‌رسد که موشک مذکور بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از آن‌ها فاصله دارد. خدمه‌ی این فضاپیما آموزش‌های زیادی دیده بودند و امکان خطای آن‌ها بسیار کم است. هیچ توضیح رسمی درباره‌ی آن‌چه فضانوردان آپولو ۱۱ دیده بودند داده نشد، حتی فضانورد معروف باز آلدرین نیز آن جسم را دیده بود.

۳. شهاب سنگ آلن هیلز

mars-meteorite-life-controversy-1-101021-02

در رویدادی بزرگ در سال ۱۹۹۶ دانشمندان اعلام کردند که به شواهدی از وجود نوعی فسیل میکروبی در شهاب سنگی که از مریخ به زمین آمده بر خورده‌اند. حتی پای بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا نیز به این موضوع باز شد، دنیا منتظر شنیدن این خبر بود که ما در این کیهان تنها نیستیم! تجزیه و تحلیل‌های بعدی بر روی شهاب سنگ آلن هیلز (ALH 84001) بحث‌های دیگری را به وجود آورد؛ بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که ممکن است این آثار توسط فرآیندهای غیر زنده به وجود آمده باشد. دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند منبع این آثار را کشف کنند.

۴. سیگنال WOW

wow


در سال ۱۹۷۷ محققان دانشگاه اوهایو در بررسی سیگنال‌های دریافتی از یک تلسکوپ رادیویی، یک سیگنال غیرعادی را شناسایی کردند. برای تعیین قدرت سیگنال‌های دریافتی از این تلسکوپ از حروف 0 تا Z استفاده می‌کنند. 0 به معنای بدون سیگنال و Z به معنای قوی‌ترین حد سیگنال دریافتی است. ستاره شناس دکتر جری اهمن با دریافت این سیگنال غیرعادی از فضا شوکه می‌شود. با حروف نشان دهنده‌ی قدرت سیگنال دریافتی 6EQUJ5 بر روی کاغذ نقش می‌بندد و دکتر اهمن دور آن را خط می‌کشد و کلمه‌ی WOW که نشان دهنده‌ی تعجب او بوده را در کنار آن می‌نویسد. این سیگنال قدرتمند و عجیب به مدت ۳۷ ثانیه و از مکانی به زمین می‌رسد که در آن جهت تا ۲۲۰ میلیون سال نوری هیچ ستاره‌ای وجود ندارد، در حقیقت این سیگنال از مکانی خالی در فضا به زمین رسیده است، همچنین توجه کنید که این سیگنال از تمام ویژگی‌های یک ارتباط بین ستاره‌ای برخوردار بوده است.

برخی عقیده دارند این سیگنال از منبعی زمینی مرتبط است اما فرکانس آن فرکانسی غیر مجاز و بی‌استفاده بر روی زمین است بنابراین با توجه به خالی بودن آن قسمت از فضا محتمل است که این تلسکوپ قسمتی از سیگنال‌های ارتباطی یک فضاپیمای بیگانه را دریافت کرده باشد.

۵. ماه مشتری

11


ماه مشتری اروپا یکی از محتمل‌ترین مکان‌ها برای وجود حیات است. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد ممکن است در اروپا نوعی از باکتری‌های قرمز رنگ وجود داشته باشند، این باکتری‌ها اولین نشانه‌ها از شکل گرفتن نوعی از حیات پیشرفته‌تر در زیر اقیانوس یخی این ماه هستند. دانشمندان معتقدند بر اثر تراکنش بین مشتری و اروپا در زیر سطح پوشیده از یخ اروپا احتمالا اقیانوسی از آب گرم وجود دارد.

۶. سقوط در کوه شیطان مزار روسیه

Russian-Crash1

در سال ۱۹۹۱ میلادی شئ بسیار بزرگی در آسمان دریای خزر ردیابی می‌شود. قطر این شی در حدود ۱۱۰ متر و بلندای آن ۶۰۰ متر بوده است. ایستگاه ردیابی رادار در شبه جزیره‌ی سیاه‌کوه این شئ را با سرعت ۹۶۰ کیلومتر در ساعت در ارتفاع ۲۱ هزار پایی شناسایی می‌کند و به آن درخواست می‌دهد که خود را معرفی کند اما جوابی نمی‌گیرد. پس از آن دو فروند جنگنده‌ی میگ ۲۹ برای رهگیری شئ ناشناخته اعزام می‌شوند، هواپیماها به سمت شی ناشناخته شلیک می‌کنند که ناگهان تمام سیستم‌های الکترونیکی به هم می‌ریزد و کنترل هواپیما با مشکل مواجه می‌شود بنابراین به آن‌ها دستور بازگشت داده می‌شود. پس از ۴۵ دقیقه از مشاهده‌ی اولیه جسم از روی رادارها ناپدید می‌شود ولی به سرعت خبرهایی مبنی بر این که ساکنان روستاهای اطراف سقوط جسم غول پیکری را بر کوه شیطان مزار در تنگه‌های صخره‌ای به نام مقبره‌ی شیطان دیده‌اند، به گوش می‌رسد.

با توجه به خطرات ناشی از سقوط بهمن رفتن به آن مکان دشوار بود بنابراین یک هلیکوپتر نظامی ارتش روسیه به آنجا پرواز می‌کند که به دلیل نامشخصی سقوط کرده و تمامی خدمه‌ی آن کشته می‌شوند. پس از آن در بهار یک تیم شناسایی به محل حادثه فرستاده می‌شوند. تیم شناسایی در راه رسیدن به سفینه‌ی سقوط کرده با ناهنجاری‌های مغناطیسی در قطب نماها مواجه می‌شوند و تمام وسایل الکترونیکی آن‌ها از کار می‌افتد. پس از آن جسم سقوط کرده‌ی ناشناخته را می‌بینند اما نمی‌توانند نزدیک آن بروند چون از فاصله‌ی ۵۰۰ متری دچار سوختگی بر اثر پرتوهای رادیویی می‌شدند. افراد تیم شناسایی علائم سبز رنگ عجیبی را بر روی دم شئ ناشناخته می‌بینند و آن را نقاشی می‌کنند، با توجه به وضعیت اجتماعی آن زمان اطلاعات دیگری از سرنوشت این حادثه وجود ندارد.

۷. نتایج وایکینگ لندرز

2-viking-lander

در سال ۱۹۷۶ میلادی کاوشگر وایکینگ لندرز ناسا بر سطح مریخ فرود آمد. این کاوشگر به آزمایشگاهی بیولوژیکی مجهز بود، در بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده از خاک مریخ برای تست ترکیبات آلی که ساختار اولیه موجودات زنده را تشکیل می‌دهند لندرز شواهد کمی از ترکیبات آلی یافت که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود میکروارگانیزم‌ها باشد. اما گروه به اشکالی در تجهیزات همراه این کاوشگر برخورد کردند که می‌توانست مقداری دی اکسید کربن تولید کند. آقای گیلبرت لوین مهندسی که این تجهیزات را طراحی کرده بود ادعا کرد که این مواد آلی از فعالیت میکروارگانیزهای درون خاک مریخ به وجود آمده است اما نظریه‌ی وی توسط جامعه‌ی علمی پذیرفته نشد. پژوهش‌های بعدی نیز نشان دادند که نتایجی که وایکینگ به دست آورده به احتمال زیاد مخدوش بوده است. در تحقیقی که سال ۲۰۱۰ در مجله‌ی تحقیقات ژئوفیزیک منتشر شد این تئوری را مطرح کرد که ممکن است چنین ترکیباتی زمانی در مریخ وجود داشته‌اند اما بر اثر ترکیبات شیمیایی دیگر مدت‌ها قبل از نشستن وایکینگ بر سطح این سیاره از بین رفته‌اند.

۸. میکروب در شهاب سنگ‌ها

meteorite-bacteria-a

در سال ۲۰۱۱ دانشمند ناسا آقای ریچارد هوور در مقاله‌ای ادعا کرد که شواهدی از وجود سیانوباکتری‌ها در شهاب سنگ کربنی که از خارج از منظومه‌ی شمسی به زمین آمده یافته است. در بررسی هوور از شهاب سنگ در زیر میکروسکوپ الکترونی او رشته ساختارهایی را مشاهده کرد که شبیه جلبکی تک سلولی به نظر می‌رسید. این یافته در جامعه‌ی علمی با واکنش‌های مختلفی روبرو شد، عده‌ای چاپ این مطلب در مجله‌ی کیهان شناسی را بحث برانگیز دانستند و عده‌ای دیگر این آزمایشات را ناکامل و اعلام عمومی آن را نادرست می‌دانستند. اگر میلیون‌ها سال پیش این میکروب‌ها از فضا به زمین آمده باشند بر اثر تکامل تاکنون به چه شکلی درآمده‌اند؟ آیا همه‌ی ما مهاجرانی از فضا هستیم؟

۹. برخورد نزدیک

15


با گسترش ارتباطات گزارش‌های برخورد نزدیک با موجودات ناشناخته بیشتر از پیش شده است و هر روز داستان‌های جدیدی گفته می‌شود، آیا می‌شود چیزی که هزاران نفر دیده‌اند را نادیده گرفت، برخی از این گزارش‌ها از منابعی است که نمی‌توان بی اعتنا از کنار آن‌ها‌ رد شد، خلبانان زیادی دیدن این اشیا را به برج مراقبت اطلاع داده‌اند به عنوان مثال یک خلبان کهنه کار انگلیسی و کمکش جسمی دلتا مانند را می‌بینند که از سمت راست به هواپیمای آن‌ها نزدیک می‌شود. خلبان با مهارت زیاد موفق می‌شوند از برخورد جلوگیری کند و پس از آن جسم ناشناخته از نظر ناپدید می‌شود. در ادامه می‌توانید صحبت‌های بعضی از این خلبانان و برج مراقبت را بشنوید.

دانلود ویدئو